Multitasken, hoe dan?

Voorbeelden en 1 tip

Hoe doe jij dat?
– Ontbijten en tegelijk Facebook berichten lezen.
– Hond uitlaten en tegelijk bellen.
– Wandelen en tegelijk een podcast luisteren.
– TV kijken en tegelijk de krant lezen.
– Koken en tegelijk een gesprek voeren.
– Een zoom vergadering en tegelijk je mail checken.
– Een boek lezen en tegelijk muziek luisteren.
– Knutselen en tegelijk Instagram lezen.
– Tandenpoetsen en tegelijk een filmpje kijken.

Herkenbaar?

Voor mij wel. Tenminste zo deed ik het.
Handig, om 2 dingen tegelijk te doen.
Kost minder tijd, dacht ik.

Maar eigenlijk werd ik er alleen maar gestrest van. En wat ik deed, deed ik maar half.
Het gevolg was dat ik het niet in mij op kon nemen en er ook niet blij van werd.
Sterker nog, ik raakte vermoeid en vroeg mij af waarom ik steeds minder energie overhield.

Deze klachten kom ik veel tegen in mijn praktijk.
Cliƫnten die onrust in hun hoofd en lichaam ervaren. En zich afvragen waarom ze zo moe zijn en toch niet kunnen slapen.

Ik heb maar 1 tip:
Doe 1 ding, en heb daar aandacht voor.

In het begin is dat lastig, dat klopt. Het kan zijn dat je je activiteit wat langzamer moet doen waardoor je denkt dat het meer tijd kost.
Maar omdat je meer ‘in het hier en nu’ bent kan je er meer van genieten en gaat de tijd sneller voorbij.

Overigens bestaan er wel handelingen die je tegelijk kunt doen; informatie tot je nemen en tegelijk bewegen, bijvoorbeeld woordjes leren terwijl je een bal tegen een muur gooit. Dat werkt juist heel goed. Dan verbind je je 2 hersenhelften met elkaar waardoor je de informatie beter en sneller in je opneemt.
Hier raak je niet vermoeid van, zo wordt leren alleen maar leuker.

Probeer beiden eens uit en ik ben benieuwd hoe je het ervaart.
Laat je een reactie achter?

2 gedachten over “Multitasken, hoe dan?”

  1. Heel herkenbaar. Toen ik nog op een ander adres woonde moest ik altijd haasten in de ochtend om mijn bus van 06.15 te halen. Ontbijten onderweg naar de halte en controleren of alles in mijn tas zat. Terug naar huis om toch nog iets te pakken en met de tong op mijn schoenen de bus in. Pfff weer was het gelukt. Toen ik bewuster werd van mijn lopen eten en handelen en dit alles afzonderlijk deed hield ik tijd over. Gewoon omdat ik efficiƫnter bezet was door alles met aandacht te doen. Toch neig ik dat ook wel weer te vergeten om dat in de praktijk te toe te passen. Dus dank voor jouw stukje die dit bewustzijn weer even wakker maakt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tip voor je herfstdip

Zie jij ook op tegen de donkere dagen? De regen, wind en kou?

Voorkom een herfstdip en boek een GRATIS online coaching sessie waarbij jij tips krijgt om deze herfst door te komen.